SeLaMaT DaTang Ke Blog Aini Qirana

Terima kasih semua sebab follow blog Aini. Terima kasih juga sebab baca e-novel yang tak seberapa ini. Lepas baca tu...sila-silalah tinggalkan komen.

Thursday, January 06, 2011

Saat Cinta Bersemi 1

Aduh, apasal aku tak boleh tidur ni, bisik Ain. Sekejap dia kalihkan badan ke kanan, sekejap lagi ke kiri tapi mata ni tetap tak nak lelap. Dia jeling jam dinding pukul 11.30 malam. Dah lewat rupanya, bisik hati Ain. Entahlah kenapa mata ni susah sangat nak lelap. Dah seminggu dah macam ni, terasa macam pesakit insomnialah pulak. Dia tersenyum sendirian.

 Ain bingkas dari katil, berjalan ke arah tingkap. Matanya tertancap kearah buaian yang terdapat di halaman rumah. Dengan spontan idea datang menjelma. Pantas tangan Ain mencapai jaket yang tergantung di pintu bilik, lantas menyarungkan ke tubuhnya. Perlahan-lahan dia menolak daun pintu biliknya, mengatur langkah menuju  ke dapur.

Sekali sekala nak lepak apalah salahnya. Kalau bawa bekal, best jugak...hehehe. Lepak apa ke bendanya, dah jam 11.30 malam lah Cik Ain Shauqina. Otak waras Ain menyatakan ketidakpuasan hatinya. Iya lah waktu malam kan waktu orang nak tidur, nak relaks, macam tu jugaklah otak kita ni. Tapi sekarang ni masalahnya cik Ain Shauqina tak boleh tidur, so secara automatic lah otak ni kena overtime. Aduh..pagal..pagal..ini macam punya orang pun adakah....

 Ain membuka peti ais, matanya melilau mencari apa yang nak di makan. Perut tak lapar tapi terasa nak makan. Ain mencapai fresh orange dan menuangnya ke dalam gelas. Dia bergerak ke almari simpanan makanan kering. Manalah tau kalau-kalau ada stok jajan yang boleh di rembat. Alhamduliilah, rezeki ..rezeki..Ain mencapai 2 paket keropok dan gelas yang berisi fresh orange, bergerak ke ruang tamu.

Ain mematikan niatnya untuk duduk di buaian memandangkan waktu sudah terlalu lewat. Dia melabuhkan puggung ke atas sofa yang berbentuk L. Akhirnya, Ain memutuskan untuk menonton tv, tangannya mencapai  remote control kemudian menekan satu persatu channel mencari rancangan yang sesuai untuk di tonton. Tangannya terhenti  di saluran tv 2, kebetulan hari sabtu ada midnight mega movie show. Macam ok je citer ni , bolehlah layan, detik hati Ain.

Matanya tak berkelip memandang tv, sambil mulut terkumat kamit mengunyah keropok. Siap ada bunyi lagi. Mengalahkan budak-budak. Itulah ayat yang selalu dia dengar bila ibunya memarahinya kerana tabiat yang satu itu. Ibu kata, anak gadis kena jaga adap, tatasusila dan sopan santun. Jangan sesekali buat perkara-perkara yang boleh menjatuhkan martabat dan maruah sebagai seorang wanita. Kalau ibu dah membebel siaplah, satu jam tak cukup…owhh. Ain mengosok-gosok perutnya. Kenyang. Cepatnya masa berlalu, tup tup tanpa di sedari jam dah menjangkau ke pukul 1.30 pagi. Tapi tak ada pun  tanda-tanda nak tidur. “Agaknya, aku kena penyakit insomnia kot,” Fikir Ain. Dia menutup matanya,  cuba untuk lelap tapi masih jugak tak boleh.

Ini semua gara-gara, seorang insan yang bernama  MIRZA. Huh...kenapalah dia ni tiba2 muncul. Secara tak sengaja aku pun terlibat sama dengan dia. Pening..pening..bila memikirkan permintaan ibu untuk menerima lamaran dari keluarga Tan Sri Syed Hisham untuk satu-satunya anak lelaki tunggal mereka. Tak lain tak bukan Syed Harith Mirza. Perasaan Ain jadi berbelah bagi.

Macam mana aku nak terima dia , kalau dia ni orang yang aku benciiiiii sangat. Sombong, ego, kaki buli. Eh...paling aku tak suka dia ni suka mengarah. Tak nak lah orang macam ni jadi pasangan hidupku. Tak pasal-pasal aku jadi hamba tetap dan berpencen. Simpang 44 malaikat.

Apa nak buat ni. Boleh tolak ke??? Persoalan inilah yang menganggunya selama seminggu. Persoalan inilah juga  yang menjadikan malam-malamnya tak lena.

Tak sampai hati pulak bila tengok ibu dengan abah. Mereka tak paksa, tapi Ain tahu pasti mereka berharap agar Ain terima lamaran itu. Bagi mereka itu saja satu-satunya cara untuk membalas jasa yang telah di taburkan oleh keluarga Tan Sri Syed Hisham .

Apa-apa pun, Ain pasti akan buat keputusan yang terbaik demi ibu dan abah. Sesungguhnya kalian adalah satu anugerah yang tidak terhingga dalam hidup Ain. Sayang ibu. Sayang abah. Huarrgghhh...Ain menguap. Mata terasa berat nak buka. Perlahan..perlahan..finally, Ain  terlena.

 _____________________________________________


“Ain...Ain...,” lembut suara Puan Salmah menbangunkan anak gadis kesayangannya itu sambil tangannya mengoyang bahu anak gadisnya itu. “Kenapa tidur kat bawah ni,” Soal Puan Salmah.

Ain menggeliat. Perlahan-lahan dia membuka mata. Puan Salmah hanya memandang gelagat Ain sambil mengelengkan kepalanya.

“ Selamat pagi, ibu,” ucap Ain.
“ Ibu, kenapa awal sangat kejutkan Ain?’ soal Ain
“ Awal apa ke bendanya, sekarang ni pukul 8.00 pagi. Kamu kenapa tidur kat sini,”
“ Semalam, Ain tengok Midnight movie, bu. Lepas tu , terus terlelap kat bawah ni,” jawab Ain separuh mamai.
“  Ain terlepas subuh hari ni,”
“ Ehm...taklah ibu, Ain ..Ain...cuti,”
“ Ehm...dah, pergi naik, mandi, kejap lagi  teman ibu dengan abah pergi pasar,”
“ Hah..pasar, tak mahulah bu. Ain nak sambung tidur,”
“ Jangan nak angan-angan, hari ni Ain kena tolong ibu masak, kita ada tetamu hari ni,”
“ Tetamu, pasti keluarga Tan Sri Syed Hisham,” fikir Ain.
“ Dengar tak,” Puan Salmah tidak puas hati apabila Ain mendiamkan diri.
“ Yes, maam,” Ain terkejut, pantas berdiri dan mengangkat tangan  lagak seorang polis memberi tabik hormat.

Puan salmi hanya memerhati Ain yang bergerak menapak ke tingkat atas rumag itu. Ain....Ain...dari kecik sampai sekarang tak pernah berubah-ubah. Nakal. Tapi kenakalannya itulah yang sering menghidupkan suasana rumah mereka. Selepas abang dan kakak Ain berkahwin, Ainlah satu-satunya menjadi peneman mereka.

Puan Salmi berbangga dengan kejayaan anak-anaknya. Anaknya yang sulung, Aiman kini dah berjaya mengapai cita-citanya sebagai seorang arkitek. Begitu juga dengan anaknya yang kedua, Ain Nadira,  menjadi seorang pendidik. Manakala Ain baru sahaja menamatkan  pengajian dan sedang mengintai peluang  pekerjaan.


2 comments: